اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

روابط امارات و اندونزی همواره الگویی برای توسعه و رشد خواهد بود

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، و جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، درباره مسیر توسعه روابط راهبردی میان دو کشور، به ویژه در زمینه های توسعه ای، در چارچوب مشارکت اقتصادی جامع که آنها را به هم پیوند می دهد و تلاش مشترک برای پیشبرد آن به منظور تحقق چشم اندازهای دو کشور در جهت توسعه و رفاه پایدار، گفتگو کردند.

شیخ محمد بن زاید در آغاز جلسه مذاکرات میان دو طرف در قصر الوطن در ابوظبی، از سفر رئیس جمهور اندونزی به امارات که به عنوان دومین وطن وی شناخته می شود، استقبال کرد و این سفر را تاجی بر مسیر مهم روابط سازنده میان دو کشور و همکاری های مشترک به نفع مردم آنها دانست.

دو طرف مختلف جوانب همکاری، به ویژه در زمینه های اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی تجدیدپذیر، امنیت غذایی و زیرساخت ها، همچنین آموزش، بهداشت، اقدامات آب و هوایی و محیط زیست و سایر حوزه های اولویت دار توسعه پایدار در دو کشور را مرور کردند.

رئیس امارات در این دیدار از نقش مهم رئیس جمهور اندونزی در توسعه روابط دو کشور و شکوفایی همکاری های آنها قدردانی کرد و ابراز داشت که وی به طور شخصی به فراهم آوردن همه امکانات پیشرفت این روابط علاقه مند است.

وی همچنین از همکاری با جوکو ویدودو طی سال های گذشته برای توسعه روابط دو کشور و تقویت منافع مشترک آنها قدردانی کرد و گفت: “الحمدلله توانستیم دستاوردهای ارزشمندی در این مسیر، چه در حوزه های انرژی تجدیدپذیر، تجارت و امنیت غذایی و چه در زیرساخت ها، حمل و نقل، آموزش، بهداشت و اقدامات آب و هوایی و غیره به دست آوریم.”

شیخ محمد بن زاید افزود: “امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع در سال 2022 نقطه عطفی بود که به گسترش افق های همکاری اقتصادی و خدمت به توسعه مشترک امارات و اندونزی کمک کرد.”

وی اظهار داشت: “زمانی که جوکو ویدودو در سال 2014 ریاست جمهوری اندونزی را برعهده گرفت، حجم مبادلات تجاری غیرنفتی میان امارات و اندونزی 2.7 میلیارد دلار بود که در سال گذشته به 4.4 میلیارد دلار رسید و در سال 2023 نیز قراردادهایی به ارزش بیش از 21 میلیارد دلار در اندونزی منعقد شده است. ما همچنان به دنبال سرمایه گذاری های جدید و ارزشمند میان دو کشور هستیم.”

رئیس امارات به ساخت مسجد شیخ زاید در شهر سولو، خیابان جوکو ویدودو و مسجد جوکو ویدودو در ابوظبی، همچنین خیابان محمد بن زاید و “مرکز محمد بن زاید – جوکو ویدودو برای تحقیقات قرم” و دانشکده محمد بن زاید برای مطالعات آینده در اندونزی اشاره کرد و گفت که این ها نمادهایی از عمق دوستی ما و منبع الهام برای نسل های آینده در دو کشور و تجسم ویژگی های منحصر به فرد روابط میان آنها خواهند بود.

وی تأکید کرد که روابط امارات و اندونزی همواره به عنوان الگویی برای توسعه و پیشرفت باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر، رئیس جمهور اندونزی ابراز افتخار کرد که در طول 10 سال گذشته با شیخ محمد بن زاید همکاری سازنده داشته است و به تداوم تحکیم روابط میان امارات و اندونزی در دوره آتی امیدوار است.

وی در این زمینه از توافق هایی که دو طرف در بسیاری از حوزه های حیاتی اعلام کرده اند، استقبال کرد و تأکید نمود که این توافق ها به تحکیم روابط دو کشور کمک می کنند.

همچنین به اهمیت تقویت روابط، به ویژه در زمینه های انرژی تجدیدپذیر، محیط زیست و اقدامات آب و هوایی، همچنین تجارت و سرمایه گذاری در چارچوب مشارکت اقتصادی جامع میان دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت که امارات اولین کشور در منطقه خاورمیانه است که با اندونزی چنین مشارکتی دارد.

رئیس جمهور اندونزی در دفتر یادبود، از حسن پذیرایی در طول این سفر قدردانی کرد و آرزوی پیشرفت و توسعه بیشتر در مسیر روابط دو کشور در دوره آتی را ابراز داشت.

شیخ محمد بن زاید نیز به افتخار رئیس جمهور اندونزی و هیئت همراه وی، ضیافت ناهار برگزار کرد.

همچنین شیخ محمد بن زاید و رئیس جمهور اندونزی شاهد اعلام چندین یادداشت تفاهم و توافقنامه میان امارات و اندونزی بودند که با هدف توسعه حوزه های همکاری دوجانبه منعقد شده بود و شامل موارد زیر بود:

– توافقنامه همکاری برای نصب سامانه های انرژی خورشیدی بر روی ساختمان های صنعتی و تجاری در اندونزی.
– یادداشت تفاهم درباره مدیریت بودجه عمومی.
– یادداشت تفاهم میان بانک مرکزی امارات و بانک مرکزی اندونزی درباره سیستم های هوشمند.
– یادداشت تفاهم درباره همکاری در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز.
– یادداشت تفاهم میان مرکز مالی بین المللی دبی و سازمان مالی نوسانتارا.
– یادداشت تفاهم میان وزارت شرکت های دولتی اندونزی و شرکت املاک عقاب، درباره همکاری در زمینه توسعه املاک، سرمایه گذاری گردشگری و مدیریت فرودگاه ها و هتل ها.
– توافق چارچوبی درباره هواپیماهای گشت دریایی.

در این دیدار و مراسم امضای توافقنامه ها، سایر مقامات ارشد امارات از جمله شیخ منصور بن زاید آل نهیان، شیخ خالد بن محمد بن زاید آل نهیان، شیخ سیف بن زاید آل نهیان، شیخ حامد بن زاید آل نهیان، شیخ ذیاب بن محمد بن زاید آل نهیان، شیخ حمدان بن محمد بن زاید آل نهیان و برخی وزرا و مسئولان ارشد حضور داشتند.

همچنین هیئت همراه فخامت رئیس جمهور اندونزی شامل تعدادی از وزرا و مقامات ارشد اندونزی در این مراسم حضور داشتند.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا